Mall för upphandling av förmånscyklar

Om mallen

Det här är ett exempel på hur en upphandling av förmånscyklar kan inledas. Bikelease har skapat mallen för att förbättra och förenkla upphandlingar med offentliga och privata aktörer som är intresserade av förmånscyklar.

Vår erfarenhet visar att det är enklare att komma till avtal när köpare och säljare har liknande förväntningar. Syftet är inte att styra kunder mot Bikelease specifikt, utan att etablera gemensam terminologi och lämpliga krav.

Eftersom förmånscykel är en kostnadsneutral förmån för arbetsgivaren rekommenderar vi att kraven fokuseras kring medarbetarens behov och önskemål. 

  • Ett brett utbud av cyklar och tillbehör, med tydliga uppgifter om månadskostnad och villkor under och efter förmånsperioden

  • Enkel process för beställning, leverans och service, där arbetsgivaren inte behöver ta del i varje medarbetares order

  • Enkel administration för arbetsgivaren

Har ni frågor om förmånscyklar eller upphandlingar? Prata med Bikelease!

Presentation av leverantören

Inledande presentation av leverantören

  • Vad är leverantörens affärsidé?

  • Vad är unikt med leverantören?

  • Vilka är kunderna?

Utbud och priser

Vad erbjuder företaget och hur presenteras det för de anställda?

  • Vilka cykelmodeller kan erbjudas?

  • Hur presenteras dessa för de anställda?

  • Vilka tillbehör finns att välja på?

  • Vad kostar olika cyklar och tillbehör per månad i hyra för den anställde?

  • Finns individuell rådgivning för medarbetaren att tillgå?

Process för företaget och medarbetaren

Hur hanteras beställning och leverans, och vad måste respektive aktör göra?

  • Hur sker beställning och leverans?

  • Hur hanteras service?

  • Hur sker finansiering?

  • Hur kan förmånen begränsas eller subventioneras?

  • Hur sker fakturering?

  • Vilken administration krävs av arbetsgivaren?

Garantier och försäkringar

Vilka garantier ingår och hur hanteras hyresperioden ur ett skadeperspektiv?

  • Vilka kvalitetsgarantier ingår?

  • Hur hanteras reklamationer?

  • Cyklar ingår generellt i förmånstagarens hemförsäkring. Vilken rådgivning tillhandahåller leverantören? 

  • Vilka tillägg är möjliga?

  • Vad händer om cykeln stjäls eller förstörs? Hur kan leverantören hjälpa?

Service under hyresperioden

Hur sköts service under hyresperioden?

  • Vilken form av serviceavtal erbjuds?

  • Vad täcks av serviceavtalet?

  • Var kan service genomföras?

Avslut, utköp och återlämning

Vad sker vid hyresperiodens avslut eller avbrott och hur hanterar leverantören detta?

  • Vad händer vid avtalets slut?

  • Kan medarbetaren lösa ut cykeln efter hyresperioden och till vilket pris?

  • Hur hanteras avbruten hyresperiod?

  • Vad händer vid uppsägning eller sjukfrånvaro?

Anbudets giltighetstid 

  • Hur länge gäller anbudet?

Övrigt

Givetvis ska lämplig juridisk formalia ingå i avtalet för att tillförsäkra bägge parter ansvar för den upphandlade tjänsten.