Bikelease får tiotusentals svenkar att börja cykla

Vi på Bikelease är stolta över att bli omnämnda i en artikel av Impact Loop, Sveriges nyhetstjänst och community för människor och bolag som gör världen bättre. Artikeln beskriver vår snabba tillväxt och hur vi har hjälpt tiotusentals svenskar att börja cykla till jobbet. Här delar vi några höjdpunkter från artikeln, och för den fullständiga berättelsen rekommenderar vi att du läser den ursprungliga artikeln på Impact Loop.

Sebastian Brännström, CTO på Bikelease

Från startup till marknadsledare

Bikelease grundades 2018 av fyra visionärer, inklusive vår VD Peter Brännström. Vi växte organiskt och lärde oss marknaden, men det var när Peter Brännströms son, Sebastian Brännström, kom in som CTO och införde tekniska lösningar för att skala upp verksamheten som vi verkligen tog fart.

Sebastian Brännström, med erfarenhet från Lyft i Silicon Valley, implementerade tekniska lösningar som gjorde leasingprocessen smidig och effektiv. Detta ledde till att vår omsättning ökade från 6 miljoner kronor 2021 till över 100 miljoner kronor 2023. Subventionerna spelade en viktig roll, men det var vår tekniska infrastruktur som verkligen möjliggjorde tillväxten.

Subventioner som startskott

Den 1 maj 2022 införde regeringen subventioner för förmånscyklar på upp till 3000 kronor, vilket gjorde det enklare och billigare för arbetsgivare att erbjuda fossilfri och hälsofrämjande pendling för sina anställda. Detta var en avgörande faktor för vår tillväxt, som möjliggjorde att fler företag kunde erbjuda sina anställda cyklar via vår leasingtjänst.

Enkelt och kostnadseffektivt för arbetsgivare

Vårt koncept är enkelt: arbetsgivaren ansluter sig till Bikelease, vilket ger anställda tillgång till en e-handelssida med leasingcyklar. Cykeln skickas direkt hem till den anställde, och kostnaden dras från lönen. Efter tre år kan cykeln köpas loss eller lämnas tillbaka. För arbetsgivaren kostar detta inget, vilket gör det till en attraktiv lösning för många företag.

Expansion till Norden och Europa

Trots fortsatt potential på den svenska marknaden ser vi även stora möjligheter i de andra nordiska länderna. I Finland finns redan generösa subventioner, och i cykelländer som Tyskland och Nederländerna är förmånscyklar en etablerad industri. Vi ser en stor möjlighet att växa, både med och utan statliga subventioner.


För hela artikeln om vår resa och framtida planer, läs gärna hela artikeln på Impact Loop: Doldisarna får folk att cykla till jobbet – har gått från 6 till 100 miljoner på två år

Vill du också ha förmånscykel?

Bikelease kan hjälpa dig införa förmånscykel på ditt jobb, utan kostnad för företaget! Fyll i formuläret så kontaktar vi dig med mer information.

Föregående
Föregående

Bikelease hjälper dig att välja cykel

Nästa
Nästa

Skydda din förmånscykel mot cykelstöld